Projekt

Demontaż i bezpieczne składowanie wyrobów zawierających azbest z obszaru województwa Małopolskiego Finansowanie: Szwajcarsko – Polski Program Współpracy.
Wartość projektu 12 459 986 mln CHF.
69 gmin z Małopolski będzie uczestniczyć w 5-letnim programie, umożliwiającym usuwanie i składowanie materiałów azbestowych z budynków prywatnych i komunalnych. Przedsięwzięcie umożliwi demontaż i składowanie rakotwórczych odpadów azbestowych oraz zabezpieczenie około 30 tys. ton materiałów budowlanych z zawartością azbestu.
Projekt obejmie 69 gmin i ok. 8 tysięcy obiektów – zarówno budynków prywatnych jak i komunalnych. Większość środków, bo 70 proc. zostanie przeznaczone na demontaż, pakowanie, transport i składowanie na składowiskach materiałów niebezpiecznych pokryć dachowych zawierających azbest. Po 15 proc. pieniędzy zostanie wydane na zbieranie odpadów azbestowych składowanych na posesjach oraz na dofinansowanie wykonania nowych dachów dla osób w trudniej sytuacji materialnej lub życiowej.
W ramach Projektu przewidziane są następujące działania tj.
1. demontaż pokryć dachowych wykonanych z elementów zawierających azbest,
2. zbiórka zdemontowanych wcześniej pokryć dachowych zawierających azbest i zalegających na posesjach,
3. transport zdemontowanych pokryć na składowisko,
4. składowanie odpadów na odpowiednio przygotowanych składowiskach,
5. dofinansowanie dla najuboższych w formie zakupu pokrycia dachowego,
Partnerzy: Miasto i Gmina Szczucin oraz 69 gmin z Małopolski.
Okres realizacji: 07.2012-06.2017
Każda z Gmin przystępujących do Projektu wykonała na swoim terenie rozeznanie co do ilości gospodarstw i podmiotów wyrażających chęć przystąpienia do Projektu. Właściciele tych gospodarstw i podmioty składali deklarację przystąpienia do Projektu. Na tej podstawie Gminy sporządzały zbiorcze zestawienie ilości odpadów azbestowych przeznaczonych do usunięcia w latach 2012-2017.